5.03 Bh stikken Beginners

5.03 Bh stikken

Eindelijk is het zover. Nu ga je dan eindelijk je bh naaien. Voor de meeste een lang gekoeterde droom of weer voor andere een frustratie  verder omdat het steeds maar niet lukt.  Mocht je er niet uitkomen, vergeet dan niet je vragen te stellen in de facebookgroep. Samen lukt alles zeg ik altijd. Succes en zet hem op.

Lingerie elastiek

Eerst even uitleg over hoe en wat betreft lingerie elastiek.

Meet je patroondeel aan de zelfkant op (bovencup) , incl de naadtoeslag. De rekpercentage is 10%. Bij een volle boezem en over het algemeen weten de dames zelf wel of ze een volle boezem hebben, gebruik ik 0 of 5% rek.

Ik zorg altijd dat ik een stukje lingerie elastiek laat oversteken zowel aan het begin als aan de andere kant. Ik zet mijn afstand die ik nodig heb uit op het lingerie elastiek door middel van spelden.
En speld het zo dat en mijn tule vast komt te zitten en net onder het diepste dal van mijn kant.
Zet het vast met een flauwe zigzag en een zigzag die niet qua steeklengte niet te dicht op elkaar zit.
Controleer vervolgens of alles vast zit en dat er geen tule uitsteekt. Steekt de tule wat uit, maar je hebt toch mooi gestikt, en het ligt niet scheef of wat dan ook, dan zou ik de tule heel voorzichtig weg knippen.

Goed dan zijn je cups klaar.

 

Ondercup/bovencup samen

Let goed op dat je de juiste rand van de ondercup op de rand legt van de bovencup. Goede kanten van de 2 lagen op elkaar.
Pastekens middenvoor op elkaar, midden passteken op elkaar en zijkant gelijk. Spelden en je naald zo zetten, dat je stikt op 1 cm. Je naad langs het voetje. Met een stiksteek, niet te klein. Ik zelf stik op steeklengte 3 met mijn Bernina. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van de dikte van je stoflagen.

Deelnaad cup doorstikken

Je legt bij gebruik van kant je deelnaden richting het kant. De reden waarom we dit doen is dat je kleding over de naad valt, ipv stoot tegen de naad. Kijk maar wat er gebeurt als je het bij jouw cup doet.

Als je voor zowel bovencup als ondercup met lycra werkt, dan leg ik de naden open. Als je dan de naden richting bovencup zou doen, zou het te dik worden.

We hebben bij de naaitechnieken dit geoefend, hoe je het moet doorstikken. Maak gebruik van een middengeleider, zet je naald naar links toe (afhankelijk van je naaimachine) en stik het met een grotere stiksteek door. Maar stik alleen de eerste 3cm en de laatste 3cm door, als het je eerste bh is, die je met dit patroon maakt. En hecht de draden niet af en hou een stukje garen over zodat je dat later met de hand kan afwerken. Overigens altijd aan de goede kant van de stof.

De reden waarop ik dit doe, is omdat je dan later na het afpassen je cup nog kunt aanpassen als dat nodig is. Stel dat er wat ruimte over is, dan kun je dat nog afvlakken. En als je je steeklengte en de afstand van je naald hebt genoteerd, zie je later nadat je het gecorrigeerd hebt er niets van.

Dan knip je 2,5cm vlak langs het stiksel wel. Netjes, zonder hak hak. Alsof je niet kunt zien dat je zelf hebt geknipt. De reden waarom je dit wegknipt, is omdat je er later er niet meer bij kan. En het een verdikking is wat evt niet wenselijk is.

 

Middendeel

Je legt het kant met de goede kant op tafel. Je tule ook met de goede kant op tafel. Je legt ze zo neer dat de bovenkanten als het ware tegen elkaar aan liggen.
Je schuift de tule met 1cm over de zelfkant van het kant en stikt het met een rechte steek 3mm onder de vouwlijn door. Ik zou niet aan en afhechten, omdat dan juist vaak het kant bij elkaar trekt.

Klap de tule terug en rijg de tule rondom vast, binnen de cm naad. Let erop dat de passtekens op elkaar zitten.

 

Zijpaneel

Leg de goede kant van het kanten zijpaneel op tafel en leg daar boven op met de verkeerde kant de tule er op. Rijg dit rondom vast binnen de cm naadtoeslag.

 

Achterpand bovenlaag

Leg het pand zo neer, dat de goede kant boven ligt. Schuif daar waar geen naad zit, je zijpaneel met de schulpjes (zelfkant) met 1cm er over heen. Speld dit vast. Nog niet naaien of rijgen. Omdat je moet kijken of de afstand straks goed genoeg is.

 

Achterpand onderlaag

Leg het je achterpand bovenlaag met je zijpaneel, met de goede kant op tafel, waarbij het zijpaneel links ligt met de ronding onder.
Leg je onderlaag met de goede kant op het zijpaneel en schuif de cm naadtoeslag zo dat je redelijk gelijk komt met de schulpjes van je kant.

Zet het met 3 verticale spelden vast en klap dan het achterpand, richting het andere achterpand.
Controleer dan of de panden aan de middenachter, dus waar de sluiting komt even lang zijn.
Zo niet, schuif dan net zolang totdat het wel even lang is.
Is het wel even lang dan, stik je de naad door, waarbij je natuurlijk tussen de achterpanden stikt, zodat je een blinde steek krijgt en alle naden op die manier weg gewerkt zijn.

Dit kun je doen met een rechte steek, kan met een zigzag. Net wat jij mooier vind. Ook afhankelijk of je een beugelband/balein gebruikt.

 

Balein evt versteviging

Als je graag een balein gebruikt, of iets van versteviging, dan kun je op de naadtoeslag van je achterpand onderlaag, een beugelbandje kunnen stikken. Als je er een balein in wilt hebben, is het natuurlijk niet handig als je het dan vast stikt met een zigzag. Dan stik je met een rechte steek aan weerskanten van het beugelband met een wat grotere steek, je beugelband vast.

Zorg er wel voor dat je beugelband niet mee omvouwt bij het picot, maar dat als je je picot omvouwt het beugelband toch net even mee gestikt wordt. Je wilt niet dat het er onderuit piept, maar ook geen dikke bobbel creëren.

Nu zit eventueel je beugelbandje er tussen al dan niet met een baleintje er in geschoven, nu ga je dan er voor zorgen dat alles weer één pakketje wordt. Dus achterpanden op elkaar, controleer nogmaals of alles vast zit. Knip eventueel tule wat uitsteekt bij het kant weg. En ook eventueel lycra wat uitsteekt weg. Alles rondom rijgen binnen de 1cm naad.

 

Onderrand maken met middendeel/zijpand-achterpand

Leg nu je middendeel met het schulpje en met de goede kant naar je toe. Leg dan aan de rechterkant van het middendeel het zijpaneel. Let er op dat de schulpjes van het zijpaneel rechts liggen en de ronding van het zijpaneel onder.

Leg dan de 2 uiteindes van het middendeel en zijpaneel op elkaar en stik het vast. Stik het op 1cm naad vast met een rechte steek. Aan en afhechten is wel aan te raden, maar let op dat het niet samentrekt.

Leg de naadtoeslag aan weerkanten open en stik de naadtoeslag door, met een middengeleider of 3 mm van de naad af. Knip de naad korter af.

 

Picot aan de onderrand

Het picot wordt aan de onderrand -15% rekpercentage gezet. Je doet hetzelfde als bij de slip, van pasteken naar pasteken opmeten en je rek uitmeten. Nu doe je natuurlijk van middenachter (MA) naar naad zijpaneel, naad zijpaneel/middendeel, dan naar het midden van je middendeel en zo de andere kant op naar het andere uiteinde van je middenachter.

Stik je picot op de goede kant van de stof, met de zachte kant van je picot boven en de schulpjes van de rand afliggen. Met een zigzag. Let op de kleur garen bij de eerste keer stikken dezelfde kleur heeft als je picot.

Vervolgens vouw je je elastiek naar binnen toe en stik op de goede kant van je onderrand door met een zigzag of stikkende zigzag. Let er op dat je eventueel je garen wisselt. En dat je stiksel zo dicht genoeg tegen de rechte kant komt van het picot, zonder dat de lycra geraakt wordt.

Zo even kijken wat je nu gedaan hebt:
0 Cups zijn gestikt en voorzien van lingerie elastiek
0 Zijpand zit vast aan het achterpand
0 Middendeel zit vast aan het zijpaneel
0 Picot zit vast aan de onderrand.

 

Cups in de onderrand zetten

De deelnaad correspondeert met het pasteken op je middendeel.
Het passteken onderin je onderrand komt overeen met het pasteken in je ondercup.
Dan het pasteken aan de bovenkant van je middendeel moet op het pasteken van je bovencup.
Bovenkant zijpaneel gelijk met zijkant van de bovencup.

En werk de overige ruimte in. Als het goed is moet het goed passen.

Stik de naad op 1cm. Ik zelf stik altijd in de cup, terwijl dan de onderrand op de naaimachine ligt. Let erop bij het stikken er niks dubbel gaat. Je stikt het met een rechte steek. Dezelfde steeklengte als bij het stikken van de deelnaad van de cups.

Nu wordt het al echt een bh toch! We schieten al aardig op zo.

 

Beugelband instikken stap 1

Beugelband moet op een exacte lengte worden geknipt. Op je ondercup van de lycra staat de afmeting welke je nodig hebt. Beugelmaat + 3,5cm. Waarom de +3,5cm?
2cm worden later weg geknipt en de 1,5cm die dan overblijft is nodig om te zorgen dat het beugelband ook plat kan komen te liggen.

Dus hoe ga je als volgt te werk.
Knip je beugelband op de lengte af die je nodig hebt.
Zorg dat het beugelband met de ronding dezelfde kant op ligt als je de ronding van de cup.

Speld je beugelband ALLEEN op de naadtoeslag van de inzet van je cup. En zo dat de naad in een later stadium onder het beugelband weg gewerkt wordt. Test maar als je hem richting de onderrand laat vallen.
Je laat het beugelband bij middenvoor (middendeel) 1cm oversteken en bij het oksel houd je het gelijk.

Je speld het beugelband precies tegen het stiksel aan. Niet eronder, niet er over heen, maar ertegen. Hoe nauwkeuriger jij dit doet, hoe gemakkelijker je het jezelf maakt in een later stadium.
Stik dan in het geultje/stiksel van het beugelband zelf met een grotere steek. Let op dat je dus echt alleen op de naad stikt! En dat je beugelband stikt aan de kant van het stiksel.

Stik de laatste 2,5cm bij het oksel niet vast. Laat dat stukje los. Namelijk in de volgende stap moet je je picot nog aanstikken en anders kom je daar niet meer bij.

Ik zelf heb vaak dat het beugelband toch uiteindelijk bij de bochten niet tegen het stiksel aanzit. Gelukkig is het met een grotere stiksteek gestikt, dus even uithalen en opnieuw stikken. En ja ook mij overkomt het soms dat ik wel 3 x moet uithalen.

Als je een machine hebt met een 9mm gat, dan kun je het beugelband precies tussen de pootjes van je open voet leggen. Naaldstand zo dat hij precies in het geultje van het beugelband komt. Hoe makkelijk.
Ik speld en stik cup voor cup. Anders heb ik namelijk last van de spelden. Maar dat is verder aan jou wat je prettig vind.

Zo stik je natuurlijk ook in de andere cup het beugelband.

 

Picot aanzetten achterpand/ zijpaneel en oksel

Ook hier doe je het zelfde als bij de onderrand – 15% rekpercentage. Dus opmeten bovenkant achterpand, dan zijpaneel en oksel. Let op wel zonder naadtoeslag. Behalve bij het achterpand, dat doe ik tot het eind.

Zet de gemeten afstanden weer op het elastiek/picot uit en laat bij het oksel, (zelfkant) 3 cm extra oversteken.

Stik het picot aan met een zigzag. Controleer even of het kleur garen matcht met je picot en lycra. Gebruik de zelfde steeklengte en breedte als bij je onderrand. Stik nog niet door! En let op dat je het losse eindje van het beugelband niet meestikt. 
Zo ook de andere kant.

 

Schouderband stap 1

Meestal is het schouderband 1.25mtr lang. Knip het door tweeën en op de uiteinde knip je van beide delen 15cm af. Deze leg je opzij, daar gaan we nu nog niks mee doen.
Je gaat de lange stukken nu zo maken dat de schuifjes er aan komen.
Je gaat met je schouderband, goede kant naar je toe en vouw het om het middelste staafje heen van je schuifje. Naai het met een rechte steek dicht. Zo dicht mogelijk tegen het staafje.

Haal vervolgens de uiteinde door het ringetje, en schuif het schouderband zo door het schuifje heen, dat hij over het genaaide heen schuift. Zo kun je dus later je schouderband stellen.

Picot stap 2

Nu je het schouderband hebt vervaardigd, leg je het uiteinde in het verlengde van het picot bij je oksel. Zodat als je je picot doorstikt, je schouderband gelijk vast komt te zitten.

Dat doe ik om 2 redenen.
1ste is vanwege het feit dat je schouderband stevig vast zit en niet alleen aan een fragiel kantje.
2de reden is als je met een afstekende kleur stikt, je geen extra aan en afhechtingen ziet.

Dus je vouwt je picot om, doe het zelfde als altijd. Zorg ervoor dat dus bovenaan bij je zelfkant, je schouderband netjes onder je picot valt. En vouw het resterende 3cm om het schouderband heen, richting je lingerie elastiek.

Let er op bij het vaststikken dat schouderband niet verplaatst en je je beugelband niet mee stikt. Dat losse eindje van 2,5cm moet los blijven. En dat je de naad van het beugelband richting het zijpaneel valt.

Stel dat je schouderband hebt wat 2cm breed is en je hebt een picot van 12mm, en ook nog eens een afstekende kleur schouderband tov je kant, dan zie je je schouderband zitten.
Ik vind dat niet mooi. Ik schuif dan mijn schouderband helemaal door onder het picot, tot aan het beugelband.
Let wel op dat je het ver genoeg onder het beugelband schuift, anders laat het los, zodra er spanning op komt te staan. Het is wel zo, dat je dan meer schouderband nodig hebt. Het kan zomaar zijn dat je in totaal 30cm extra moet hebben.
Als je het dus helemaal doorschuift, doe je gewoon met je picot het zelfde. Je stikt dat gewoon op de zelfde manier door.

<iframe src=”https://player.vimeo.com/video/500527393″ width=”640″ height=”564″ frameborder=”0″ allow=”autoplay; fullscreen” allowfullscreen></iframe>

 

Resume
0 cups zitten er in
0 beugelband stap 1
0 picot aanzetten stap 1
0 schouderband maken
0 schouderband meestikken picot
0 picot doorgestikt stap 2

 

Beugelband doorstikken stap 2

Je gaat nu het beugelband doorstikken aan de goede kant van de bh.

Je speld het beugelband vast richting het picot. Het komt onder bij de cup echt op het picot te zitten.
let op alles wat uitsteekt bij het beugelband mag je weg knippen. En bijv de verdikkingen bij de naden knip ik als een driehoekje weg.
Ik doe zelf niet de naden uitdunnen. Ik merk dat juist daardoor mijn voetje onstabiel wordt.

Speld het goed vast aan de goede kant. Let op de bochten dat het daar goed plat ligt. En stel je naald zo in dat je aan de buitenste ronding van je beugelband komt te stikken. Uiteraard met een grotere stiksteek. Let ook even op of je de goede kleur garen boven en onder hebt. Naai met beleid. Dus rustig aan.

Ik begin zelf altijd aan de rechterkant van de bh, als de bh met de goede kant boven ligt. Dan ga ik richting de middenvoor, daar ga ik 3 mm lager dan mijn zelfkant van het middendeel stikken. Ik steek over naar de andere beugel, maar zorg er wel voor dat mijn beugelband aan de bovenkant dus goed dicht komt te zitten. Dus paar keer heen en weer en vervolgens ga ik dan verder met de andere borst en kom ik uiteindelijk uit bij het oksel van de andere cup.

En dan is het moment van de waarheid.
…………………………………..
Stiksel overal netjes langs het randje van het beugelband?
Of zwalkt je stiksel?
Als je dus je beugelband heel goed tegen het stiksel had aangelegd bij de eerste stap, dan zul je nu vermoedelijk heel strak langs de andere kant van het beugelband hebben gestikt.

Nu kan ik niet beoordelen of je het moet uithalen. Maar er zijn wel 3 dingen die bepalen of je het wel of niet uithaalt.
1. Aan de goede kant van de bh moet het stiksel wel overal evenwijdig lopen ten opzichte van de cup inzet.
2. Het beugelband moet overal vast zitten
3. Je beugel moet nog door het beugelband kunnen geschoven worden.

 

Beugelband doorstikken stap 3

Nu stik je met dezelfde steeklengte die je gebruikt hebt bij de binnenbocht, door aan de goede kant van de stof.
1 a 2mm langs je inzet van je cup.
Hiermee komt dat laatste stukje van die 2,5cm die nog los was, ook mee vast te zitten aan de binnenbocht.

Afijn, je beugelband zit er in.
Gaan we naar de volgende stap toe.
Je bh komt nu steeds verder af.

Vanaf nu ben je klein uurtje bezig en is je bh af.

 

Schouderband achterpand stap 1

De korte stukjes van je schouderband, die van 15cm komen nu eindelijk aan de orde.
Je doet eigenlijk hetzelfde als picot, maar dan omgekeerd.
Je speld de verkeerde kant van schouderband tegen de binnenkant van de lycra.
Je laat altijd een stukje oversteken bij middenachter.
Je zet een speld bij de binnenbocht waar hij omgevouwen wordt.
Controleer dan of hij in de sluiting past. Schuif desnoods je schouderband hoger of lager. Tip van mij, maak hem altijd 2 mm kleiner dan de sluiting breedte. In de praktijk wordt hij toch altijd groter.
En let goed op of het schouderband ook mee gaat in de sluiting.

Als je nu zeker weet dat het past, stik dan de binnenbocht met een kleine zigzag op de goede kant van het schouderband.

 

Schouderband achterpand stap 2

Klap het schouderband om. Knip alles wat te veel is weg en stik nu de buitenbocht met dezelfde zigzag.
Haal nu de uiteinde van het schouderband door het oogje, welke vast zit aan het andere stuk schouderband. Let wel op dat als je de bh aan hebt, dat het niet gedraaid zit. En zet het vast met een stiksteek.
De hoogte van dat stukje schouderband, kun je natuurlijk zelf bepalen. Ik had het nu voor je bepaald, die 15cm, maar kijk maar bij andere bh’s, elk merk, model heeft zo zijn eigen afstand. Doe uiteraard ook de andere kant.

 

Sluiting

Als je naar je sluiting kijkt, dan kun je aan de zijkanten er van, je middenachter van je achterpanden er tussen schuiven. Heel soms kan het zijn dat het gedeelte waar je haakjes aan zitten, je het moet omvouwen.

Sommige gedeeltes waar de haakjes aanzitten, zijn niet gelijk. Dus als je het dan zou doorstikken, dan kom je er achter dat de andere kant net even wat smaller is.
Ik zelf zet het er altijd aan met een rechte steek. Maar elk merk heeft zo zijn eigen voorkeur, dus vermoedelijk jij ook.
Als je de bh met de cups op tafel legt en je klapt de achterpanden naar elkaar toe, dan zet je aan het linkerpand het sluitingsgedeelte met de oogjes en rechterpand met de haakjes. Let je wel op dat je de haakjes naar beneden legt.
Evt kun je het gedeelte wat je in de sluiting schuift met een lijmstift of dubbelzijdig tape vast plakken. Want je zult zien met spelden er uithalen , dat het altijd wat verschuift.

Dan het één na laatste

 

Strikje

Je kunt het strikje als je natuurlijk van een strikje houdt, op 2 manieren je bh verfraaien. Of op je middendeel of bij je aanzetpunten van je schouderband. Je kunt het met de hand vast naaien of met de naaimachine. Uiteraard zijn er ook vele andere leuke versieringen te koop waarmee je bh kunt opleuken.

Yeh het laatste van je bh. Dan kan je hem eindelijk gaan passen dan wel aan doen.

 

Beugels

De bolle kant zeggen ze vanuit de fabriek dat die op je huid moet, en de platte kant van je af. Eerlijk gezegd ik merk geen verschil. De korte kant van de beugel is middenvoor. En vergeet niet dat je beugel in een kokertje schuift. Dus niet in de tussenlaag van je beugelband en de stof.
En als je beugel er in zit, stik dan bij het oksel het beugelband dicht op het midden van je picot met een rechte steek. Je kunt het beugelband evt ook afwerken onder het picot. Moet je wel andere stappen voor volgen, maar ik vind dit fijner. Ten eerste is mijn stiksel zigzag aan de voorkant van de bh, mooi regelmatig en ten tweede ervaar ik geen bobbel/ verdikking bij het dragen.

Zo nu is je bh dan af. Gefeliciteerd.

Kan je hem gelijk gaan testen. Deel je hem weer in de facebook groep, faceboek en instragram #lingerielijfgoed #thuisstudielijfgoed