5.01 Stoflegging basis beha Beginners

5.01 Stoflegging BH

 

Notitie

Alle naadtoeslagen van de patroondelen moeten nog aangetekend worden, zo ook die van de picot en het schouderband. Tevens let op of de hoogte van middenachter, even groot is als je sluiting.
Je zult zien dat niet alle patroondelen even groot zijn. Dit heeft te maken met de elasticiteit van de materialen ten opzichte van elkaar.  Vanaf een B85 kies ik er voor om het binnenwerk groter te maken als de buiten, mocht jij dus een patroon hebben ontvangen met een andere naadtoeslag dan op onderstaande tekening. Zo ook met de achterpanden, dat heeft te maken met de manier van verwerking. Lees vervolgens alles eerst door voordat je alles op stof legt.

 

 

LET OP:
Indien je een picot hebt van meer dan 12mm breed, dan moet je je onderrand aanpassen.
Nu ben ik bij jou middendeel en zijpaneel uitgegaan van een onderrandbreedte van 12mm.
Je kunt je voorstellen als jouw picot breder is, dat je dan wanneer je je picot naar binnen toe doorstikt, je dan groter uitkomt dan je oorspronkelijke naadwaarde.
Picot > dan 12mm, dan moet het verschil nog voordat je je naadwaarde aantekent erbij aangetekend worden.

 

Helaas is dit filmpje zonder geluid. Ik laat jullie vooral zien dat je dus verschillende onderdelen hebt en hoe ik ze ga knippen. Eerste deeltje is het midddendeel en dat leg ik op het kant. 2de patroondeel is ondercup welke op lycra komt, dan bovencup op kant. Zijpaneel van kant. En achterpand in 2 verschillende kleuren. Dit doe ik om het voor jullie straks beter zichtbaar te maken waar wat zit.

Bovencup van kant

Aan de voorkant heb je één cm naadtoeslag aan geknipt. Precies aan de bovenkant, dus waar je zelfkant zit en je cm naadtoeslag, dat is het meest belangrijke punt.
Dat punt verbind zich namelijk straks met je middendeel. Dus dat moet netjes doorlopen, dan wel kloppend ogen.
Het heeft geen zin om daar je kantje te laten beginnen met een grote berg ipv een dal.
Ik zelf probeer altijd daar te beginnen met een dal. En ik leg het zo dan het aan de bovenkant opties gelijkmatig verloopt. En bijv bij bloemen dat in het midden van mijn patroondeel dan een hele bloem zit. Dan wel de mooiste of de grootste.

Eventueel leg je weer je patroondeel onder het kant om het beter te kunnen zien.
In ieder geval leg je de zelfkant van het patroon tegen het diepste dal aan.

Zet dan weer genoeg spelden en knip het rondom uit. Linksom knippen als je rechtshandig bent, rechtsom bij linkshandig. Zet je passtekens er op en haal je patroonpapier er af.

Leg vervolgens de goede kant van je uitgeknipte patroondeel op de goede kant van je kantje en zoek het spiegelbeeld.  En kijk verder dan alleen maar bij de schulpjes. Want bovenaan kan het hetzelfde zijn, maar juist in het midden lijkt het niet te kloppen. Het spiegelbeeld zit meestal bij stroken kant (aan beide zijden zelfkant) aan de overkant van waar je eerst had geknipt.

Heb je de exacte spiegelbeeld gevonden, knip het dan rondom uit en zet je passtekens er weer op.

Leg de patroondelen op tafel met de goede kanten naar je toe en als het goed is heb je een linker en een rechtercup voorzien van passteken.

 

Ondercup van lycra en achterpanden van lycra

Als het goed is heb je in je lycra nog spelden zitten toen je de slip had uitgeknipt. Kleine stukjes lycra die nog recht van draad liggen, waar je vermoedelijk nog een ondercup en misschien ook gelijk je twee achterpanden uit kunt knippen.

Let op dat de patroondelen met de meeste rek haaks en horizontaal liggen ten op zichten van je stofvouw.  Het ene achterpand ligt omhoog en de andere achterpand horizontaal. Tenzij je hele stevige lycra hebt, dan niet. Want als je dat zou doen, zou je als het ware de rek opheffen en komt je achterpand zo strak te zitten, dat je hem vermoedelijk niet eens aankunt. Dus bedenk zelf even of je de beide delen dan met de meeste rek in de breedte legt of dat alleen de bovenlaag van het achterpand voldoende is.

Middendeel

Het middendeel maak je ook van kant. De bovenkant van de T, komt het schulpje/ zelfkant. Let op dat je het juiste patroon deel hebt. Aan de bovenkant van de T zit geen naadtoeslag.
De stoflegging van het patroondeel is met de bovenkant waar dus geen naadtoeslag zit, leg je van de tegen de boogjes aan liggen of precies in een dal van het kant, waarbij de naadtoeslag aan weerszijde van de T leidend is.  Evt kijk je ook hier met je patroondeel onder de stof hoe het visueel uitkomt.
Daarnaast zou ik kijken of het patroon motief doorloopt bij je kanten bovencup.

Heb je je positie bepaald, knip het dan uit en zet pastekens op het midden aan de onderkant van de T, pastekens aan de zijkanten van de T, en vergeet niet passtekens te zetten aan de bovenkant, waar het straks precies vast genaaid wordt aan de bovencup.

 

Zijpaneel van kant

Als ik mijn bovencup van kant heb neergelegd, dan leg ik precies er tegen over mijn zijpaneel. Uiteraard kant dit alleen bij strokenkant. De reden waarom ik het gelijk aan de overkant leg en niet aan de zelfde kant van de bovencup, heeft te maken met de richting van de bloemen dan wel krullen van het kant.

Let er ook op dat de naadtoeslag het liefst in een dal valt van het kant of anders tegen de boogjes aan. En kijk ook weer of het symmetrisch oogt.
Uiteraard leg je ook dit patroondeel uitgeknipt en wel in spiegelbeeld. Geef ook hier de passtekens aan.

Binnenwerk stoflegging

Afhankelijk van je hoeveelheid tule/ chameuze, leg je de ondercup, bovencup, zijpaneel allemaal naast elkaar met de meeste rek in de breedte. Zie de pijlen op je patroondelen. Je middendeel ligt aan de stofvouw en contra met zijn rekrichting ten op zichten van je andere patroondelen.

Wanneer je een tule zakje hebt, kan het net even meer puzzelen zijn dan wanneer je het op de meter hebt. Let goed op dat je de meeste rekrichting bepaald en de patroondelen zo ook worden neer gelegd. Soms is het ook handig als je 2 zakjes tule hebt, deze boven op elkaar te leggen.

Knip het uit en zet alle passtekens er op. Vermoedelijk zal je nu pas je middeldeel kunnen knippen. Zet ook hier pastekens op. Zijkant en het midden aan de onderkant.